Ja nie czytam Sapkowskiego to będę rozjemcą:
Opowiadanie świadczy o możliwościach (przyszłych) pisarza. Jeżeli pożywką dla wyobraźni była lektura, rozpoznawana przez czytelnika, to znaczy, że autor powinien potraktować to jako sygnał - może rzeczywiście moja wyobraźnia trwa w świecie przedstawionym Sapkowskiego?
Nie wolno ignorować odbiorcy lub zarzucać mu złą wolę w odbiorze.
I taka uwaga: sposobów obecności motywu (wątku, postaci, elementów świata) jest wiele, niekiedy nawet umykają świadomości pisarza.
RENARRACJA (rewokacja)
Proste powtórzenie pewnych motywów , np. naśladownictwa, przeróbki wątków, utwory w których motywy funkcjonują bez zasadniczej zmiany znaczenia w stosunku do wersji oryginalnej;
REINTERPRETACJA
Zasadnicza zmiana sensu/wymowy przejętego ze źródła i tradycji odczytania, np. polemika z pierwowzorem (utwór nadaje nowe, oryginalne znaczenie motywowi, negując jego pierwotny sens).
PREFIGURACJA
Utwory, w których zachodzi relacja między mitem a jego współczesną realizacją, np. analogie widoczne w losach postaci lub strukturze świata przedstawionego, analogiczne odwzorowanie / przeniesienie na fabułę w utworze, w inną czasoprzestrzeń kulturalno-społeczną.
TRANSFORMACJA
Poprzez selekcję, rekompozycję, substytucję i amplifikację poszczególnych motywów
INTERFERENCJA
Przeniesienie pojedynczych motywów do utworów określonych innego rodzaju tematyką.
INKRUSTACJE
Metafory, aluzje, porównania, skojarzenia , tworzące zewnętrzną stylistykę*
* zaczerpnęłam z informacji o sposobach obecności mitu w literaturze
nb - fajna stronka http://mitencyklopedia.w.interia.pl/mitologia.html
Opowiadanie świadczy o możliwościach (przyszłych) pisarza. Jeżeli pożywką dla wyobraźni była lektura, rozpoznawana przez czytelnika, to znaczy, że autor powinien potraktować to jako sygnał - może rzeczywiście moja wyobraźnia trwa w świecie przedstawionym Sapkowskiego?
Nie wolno ignorować odbiorcy lub zarzucać mu złą wolę w odbiorze.
I taka uwaga: sposobów obecności motywu (wątku, postaci, elementów świata) jest wiele, niekiedy nawet umykają świadomości pisarza.
RENARRACJA (rewokacja)
Proste powtórzenie pewnych motywów , np. naśladownictwa, przeróbki wątków, utwory w których motywy funkcjonują bez zasadniczej zmiany znaczenia w stosunku do wersji oryginalnej;
REINTERPRETACJA
Zasadnicza zmiana sensu/wymowy przejętego ze źródła i tradycji odczytania, np. polemika z pierwowzorem (utwór nadaje nowe, oryginalne znaczenie motywowi, negując jego pierwotny sens).
PREFIGURACJA
Utwory, w których zachodzi relacja między mitem a jego współczesną realizacją, np. analogie widoczne w losach postaci lub strukturze świata przedstawionego, analogiczne odwzorowanie / przeniesienie na fabułę w utworze, w inną czasoprzestrzeń kulturalno-społeczną.
TRANSFORMACJA
Poprzez selekcję, rekompozycję, substytucję i amplifikację poszczególnych motywów
INTERFERENCJA
Przeniesienie pojedynczych motywów do utworów określonych innego rodzaju tematyką.
INKRUSTACJE
Metafory, aluzje, porównania, skojarzenia , tworzące zewnętrzną stylistykę*
* zaczerpnęłam z informacji o sposobach obecności mitu w literaturze
nb - fajna stronka http://mitencyklopedia.w.interia.pl/mitologia.html
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]
Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".