KONKURS - Radość pisania. REGULAMIN
#1
Zapraszam do konkursu, będącego jednocześnie etapem - testem kwalifikacyjnym na warsztaty pisarskie.

Radość pisania. Zemsta ręki śmiertelnej.
Cytat z wiersza Wisławy Szymborskiej nie jest przypadkiem. Jest mottem, wskazówką, drogowskazem. I propozycją rozmowy z jej poezją.

I etap. KONKURS

Zadaniem konkursowym będzie stworzenie miniatury (gatunek, kategoria – dowolna), zbudowanej na twórczym odbiorze wybranego wiersza Wisławy Szymborskiej. Miniatura powinna stanowić literackie rozwinięcie obrazu z wiersza.

Zaznaczam - nie chodzi o esej interpretacyjny wiersza - ale o wejście wyobraźnią w jego świat - dopisanie mu zdarzeń, bohaterów, zapachów, kolorów - miniatura konkursowa to literacka ilustracja, impresja, dopełnienie własną i nieskrępowaną wyobraźnią wybranego wiersza.

W idei zadania tkwi przekonanie, że w takim dialogu złożymy swoiście żywy, literacki hołd pamięci, podamy sobie z rąk do rąk - z pióra na pióro - wartości, które Poetka wnosiła każdym swoim utworem.
Każdy umie napisać pełne żalu epitafium – nie każdy umie „zemścić się ręką śmiertelną” i przywołać ponownie do istnienia „napisany świat” Wisławy Szymborskiej.

Nagrodą – tą najważniejszą – będzie publikacja najlepszych prac w czasopiśmie Via Appia.

Via Appia sprawuje patronat medialny konkursu i przewidywane są dodatkowo nagrody rzeczowe.

II etap. WARSZTATY

Spośród uczestników konkursu będą rekrutować się uczestnicy warsztatów literackich, na których – w ćwiczeniach praktycznych - zajrzymy pod podszewkę Sztuce Pisania.
Warsztaty będą miały kształt pracy indywidualnej i grupowej, ich efektem będzie etiuda literacka, powstała na bazie doświadczeń i umiejętności uczestników. Wspólne omawianie krytyczne i recenzenckie – to wartość dodana warsztatów.
Ilość miejsc będzie ograniczona (bardzo). Każdy użytkownik - niezależnie od kolorów, stażu na forum i wieku* może być uczestnikiem.


______________________________

Chciałabym – zanim powstanie ostateczna wersja regulaminu – zapytać, co o tym sądzicie?
Chętnie wysłucham uwag i propozycji i wykorzystam Wasze pomysły, by stworzyć projekt najbliższy Waszych potrzeb.

* i tak nikt nie będzie starszy ode mnie
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#2
Pytanie pierwsze: wiersz ma być wybrany przez nas czy zostanie jednak wybrany przez Ciebie?
"KGB chciało go zabić, pozorując wypadek samochodowy, ale trafił kretyn na kretyna i nawet taśmy nie zniszczyli." - z "notatek naukowych" Mestari

Odpowiedz
#3
Mam wybrane wiersze.
Ale jestem w stanie dać się przekonać do innych Big Grin
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#4
W takim razie fajnie byłoby, gdyby w wierszach znalazł się "Pogrzeb" - ze względu na specyficzny nastrój. No i jakikolwiek wiersz o miłości - niech romantycy też mają okazję się sprawdzić i wykazać.
"KGB chciało go zabić, pozorując wypadek samochodowy, ale trafił kretyn na kretyna i nawet taśmy nie zniszczyli." - z "notatek naukowych" Mestari

Odpowiedz
#5
Wrzucę wieczorem listę utworów.
Zachęcam do rozmowy o utworach, zachęcam do "przekonywania" mnie, że Wasz ulubiony jest równie atrakcyjny w twórczym dialogu.
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#6
Każdy przecież początek
to tylko ciąg dalszy,
a księga zdarzeń
zawsze otwarta w połowie.



Lista wierszy:

1. Konkurs piękności męskiej
2. Utopia
3. Miłość od pierwszego wejrzenia
4. Fotografia z 11 września
5. Pogrzeb
6. Muzeum
7. Wrażenia z teatru

Odpowiem na każde pytanie - także na PW
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#7
Dobre wiersze. Dzięki, Nataszo Smile

A co z terminami?
"KGB chciało go zabić, pozorując wypadek samochodowy, ale trafił kretyn na kretyna i nawet taśmy nie zniszczyli." - z "notatek naukowych" Mestari

Odpowiedz
#8
Będzie czas. Sporo.
Pełne zasady przedstawię pewnie w poniedziałek.
Na razie zajawka - rozpoznanie sił Big Grin
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#9
Podsłuchane na SB

To nie jest konkurs na wiersz czy interpretację wiersza!

Uważam, że w każdym wierszu Szymborskiej tkwią setki nienapisanych losów ludzkich - ona tylko umiała znajdywać ich "wspólny mianownik"

Chodzi o stworzenie opowieści (opowiadania) tkwiącej potencjalnie w utworze - realistycznej, fantastycznej, poważnej, śmiesznej - nie ma rygorów, ograniczeń.
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#10
KONKURS LITERACKI


Konkurs „Radość pisania” (zwany dalej „Konkursem”) jest organizowany przez Forum Literackie „Inkaustus” i skierowany do wszystkich użytkowników, bez ograniczeń rangą, stażem, płcią i wiekiem, statusem społecznym, liczbą zer na koncie i numerem buta, co znaczy również, że w Konkursie może wziąć udział każdy, kto ma lub będzie miał konto użytkownika. Jak mieć? – trzeba chcieć.
I to koniec demokracji.
Pomysłodawcą i realizatorem Konkursu jest Natasza, obdarzona naturą apodyktyczną i nieprzewidywalną, więc przebieg Konkursu może być odzwierciedleniem tej natury, za co administracja forum nie ponosi odpowiedzialności, bo Nataszy nie da rady zmienić.

1. Ogólne złożenia Konkursu wynikają z przekonania, że pisanie to radość i stąd hasło

Radość pisania. Zemsta ręki śmiertelnej.

Hasło przewodnie to cytat z wiersza Wisławy Szymborskiej, więc jej duch – czy raczej duch jej poezji – będzie unosił się nad poczynaniami konkursowymi. Duch jej poezji będzie niezbędny w pracach konkursowych – każda bowiem będzie musiała rozwinąć obraz, myśl, metaforę jednego spośród podanych wierszy Poetki.

2. Natasza jest przekonana, że w każdym wierszu Szymborskiej tkwią potencjalne konkretyzacje - światy, losy ludzkie, zdarzenia wielkie i małe. Wiersz Szymborskiej jest tylko ich wspólnym mianownikiem. Zadaniem uczestników konkursu jest dopełnienie, wypełnienie wyobraźnią tego, co się zdarzyć mogło, powinno lub musiało, by stał się mądry wiersz lub co stać się może, gdy mądry wiersz czytamy twórczo.

Lista wierszy:
1. Konkurs piękności męskiej
2. Utopia
3. Miłość od pierwszego wejrzenia
4. Fotografia z 11 września
5. Pogrzeb
6. Muzeum
7. Wrażenia z teatru

3. Szczegółowy harmonogram:

I. trzeba pisać tekst literacki (sprawdzać, poprawiać, co się spartaczyło, przemyśleć, znów poprawiać… i już)

II. trzeba mieć napisany dobry tekst literacki (wysłać w mailu na podany adres konkursowy do 27 lutego 2012… i już)

III. trzeba było napisać jeden z 7 najlepszych tekstów literackich (czekać - ogłoszenie wyników – 10 marca 2012… i już)

Prace - podpisane nickiem - należy przesyłać na adres radoscpisania@via-appia.pl
W przypadku publikacji Autor zadecyduje o ujawnieniu (bądź nie) swojego imienia i nazwiska

Praca nie może przekraczać 15 000 znaków (ze spacjami), tj. ok. 6-7 stron WORD (12,TNR, 1.5 interlinia)

4. Jury konkursu będzie jednoosobowe i kapryśne (por. preambuła), a ponieważ jest gadatliwe i potrzebuje adwersarzy, będzie konsultowało decyzję ze znajomymi i krewnymi.

5. Wyróżnione prace zostaną opublikowane w Via Appia wraz z recenzją Nataszy albo jednego z krewnych czy znajomych, bowiem będą to ludzie profesjonalnie zajmujący się literaturą. Natasza jeszcze nie wie kto, ale nazwisko pojawi się recenzji i będzie miłym zaskoczeniem.

6. Wyróżnieni autorzy będą zaproszeni na warsztaty pisarskie, których pomysł dojrzewa w szczegółach w wyobraźni Nataszy.

7. Via Appia sprawuje patronat medialny konkursu i przewidywane są dodatkowo nagrody rzeczowe.


Uwagi końcowe

Natasza – świadoma swych niedoskonałości – wyjaśni każdą wątpliwość, którą budzi powyższy regulamin – na ucho (PW) lub pisemnie z pieczątką biura konkursowego (na forum).
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#11
Ok. Przeczytałam dwa razy i nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie: jak podpisać pracę? Imieniem i nazwiskiem? Nickiem?
"KGB chciało go zabić, pozorując wypadek samochodowy, ale trafił kretyn na kretyna i nawet taśmy nie zniszczyli." - z "notatek naukowych" Mestari

Odpowiedz
#12
Przemyślę.
przegadam

Zadecydowałam, Mes - nickiem
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#13
(05-02-2012, 15:19)Natasza napisał(a): Podsłuchane na SB

To nie jest konkurs na wiersz czy interpretację wiersza!

Uważam, że w każdym wierszu Szymborskiej tkwią setki nienapisanych losów ludzkich - ona tylko umiała znajdywać ich "wspólny mianownik"

Chodzi o stworzenie opowieści (opowiadania) tkwiącej potencjalnie w utworze - realistycznej, fantastycznej, poważnej, śmiesznej - nie ma rygorów, ograniczeń.

No a dlaczego nie ?
Co znaczy wiersz nie ?
A może ktoś zajrzy wierszem, ( bo to pisała ) skondensuje jej wartość, wartości, smaki, kolory. Nie wszyscy obecni potrafią pisać krótkie literackie ( fantazyj ) jak ja np. Sad

[Obrazek: 51882617.jpg]


http://www.youtube.com/watch?v=F09QrI6L44I
Ilustracje do tomików, opowieści, okładki. [/b] [b]Grafika. Ilustracje do bajek.
Odpowiedz
#14
Może być wiersz, najlepiej wtedy cykl
- ale nie musi być wiersz!
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#15
Ponieważ pojawiające się zapytania powtarzają się, spróbuję wyjaśnić szerzej ideę

1. Tekst stworzony na Konkurs to koncepcja utworu, której początkiem był własny, emocjonalny czy intelektualny odbiór wiersza.
Podpowiem praktycznie - kiedyś stworzyłam opowieść o niebie, budując się na jego wyobrażeniu w wierszu Leśmiana. Chciałam, żeby niebo było takie - choć niebo Leśmiana jest smutne. Ale w lekturze wiersza widziałam właśnie takie - "kubek w kubek" jak mój świat tutaj. Więc przetworzyłam - dodałam własne baśniowe zakończenie, że jednak któregoś dnia ci najbliżsi zapukają do mojego domu... I kłóciłam się z Leśmianem, ile dałam rady, że nie ma "próżni w całym niebie"

2. Wartość literacką utworu tworzy myśl, koncepcja budowania świata w utworze i język. To są kryteria wyboru. Zdaję sobie sprawę, że czasami język sprawia trudności - i nad tym można popracować. Jeżeli tekst powstanie wystarczająco wcześnie, trafi w moje ręce, a będzie wymagał poprawek redakcyjnych - wskażę problematyczne miejsca, zaproponuję poprawienie i przysłanie ponowne. Na pewno będę działała dla dobra literatury, bo dlatego tu jestem. Termin ostateczny jest jednak ... no, ostateczny!
Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości