Via Appia - Forum
Znak pokoju - Wersja do druku

+- Via Appia - Forum (https://www.via-appia.pl/forum)
+-- Dział: EPIKA (https://www.via-appia.pl/forum/Forum-EPIKA)
+--- Dział: Publicystyka (https://www.via-appia.pl/forum/Forum-Publicystyka)
+--- Wątek: Znak pokoju (/Thread-Znak-pokoju)



Znak pokoju - OWSIANKO - 21-09-2019


Obecni włodarze naszego folwarku, sędziowie, prawodawcy, moraliści i społeczni naukowcy uzbrojeni w partyjne legitymacje, przypominają pewnego niedzielnego logika, który obciąwszy pchle nogi na próżno ją prosił, by skakała. Z czego wysnuł wniosek: po amputacji pchła głuchnie.
*
Naprzeciw siebie stoją diabeł i anioł. Diabeł ma w ręku kamień, anioł - chleb. Z tym, że kamień jest o niewielkiej wielkości, a chleb ma chrześcijańskie rozmiary młyńskiego koła. 
Jak się takim bochenkiem gwizdnie w opozycyjne ucho, to od razu widać, po czyjej stronie jest racja. 

Odczuwamy coraz silniej, a reagujemy coraz mniej; nie ma w nas instynktownego zapotrzebowania na subtelność: stała się niemodna i poszła się pieprzyć. 

Jakkolwiek zdajemy sobie sprawę, że agresja i nieuzasadniona niechęć do dyskusji zatacza coraz szersze kręgi i rośnie w geometrycznym tempie, że  tak samo jak znieczulica towarzyszy nam od zawsze, to przecież z każdym dniem obserwujemy nasilenie się skali tego zjawiska. 

Syndrom odrazy do wymiany racjonalnych argumentów, liczne spory ideowe i ukartowane fermenty  powstające między ludźmi nazywanymi politykami, prowadzone językiem wulgarnym i napastliwym, są przenoszone do naszych domów. Szerokim strumieniem wędrują pod strzechy, a z telewizyjnych sprawozdań, sejmowych wiadomości czy obrad rządu, z konferencji prasowych i zabaw z przeciekami, szarzy obywatele czerpią wzory do naśladowania.
*
Tych, którzy są delikatni bez powodu, jest mrowie, tych, co się oburzają na chamstwo, jest garstka. Grupka zastraszonych krzykiem; to z powodu lęku przed np. pobiciem, lub zbluzganiem, woli międlić w sobie przekleństwa - szeptem. 

Lęk przed narażeniem się żulowi jest naturalny. Zwłaszcza, gdy zna się bezsilność policji, opieszałość i nieskuteczność sądów, gdy uświadamiamy sobie, że mamy popsute i bzdurnie pobłażliwe prawo: litościwe dla przestępcy, bezduszne i restrykcyjne wobec ofiar. 

Obawa przed żulem jest uzasadniona. Tym większa, gdy lepiej się zna dane z naszych szkół nie wychowujących, a pobierających pensję za nieudolność. Kiedy widzi się rodziców przymykających oko na wybryki swoich pociech. Rząd nadający im miano patriotów.
*
Żyjemy w kłamstwie, w obłudzie, w masce dopasowanej do okoliczności, do roli, w której tkwimy. 

Jesteśmy surowi, apodyktyczni, wymagający; gdy rozmawiamy z dziećmi, wydajemy się sobie ważni, mądrzy, niezastąpieni. Wtłaczamy im do zdezorientowanych głów nasze kompleksy, lęki, obawy wyniesione ze swojego dzieciństwa, wciskamy w nich zabobony, którymi faszerowali nas wujowie, mamy, tatusiowie i kumple z podwórka. 

Malec, który dostrzega, jak tatuś rzuca mamusią o ścianę, uczy się, że ciskanie mamą jest objawem miłości. Z nauki tej wyciąga wniosek, że jak dorośnie, będzie taki sam. Tatuś, zgodnie z poglądami wyznawanymi przez kolegów z zakładu pracy, nienawidzi gejów, choć zna ich tylko ze słyszenia i  żadnego z nich nie widział na oczy. Tak jak nie ma pojęcia o faszystach, jakkolwiek w głębi ubogiego ducha broni i popiera ich przemyślenia.

Podobnie wyrobione  zdanie ma na temat aborcji choć kiedy go o nią zapytać, nie wie, co to jest i czym to się je. Tak samo nie orientuje się w problemach LGTB. O transplantacjach ma wiedzę zerową, lecz na ich temat lubi się wypowiadać. Podobnie uwielbia błyszczeć na konferencjach   prasowych, uczenie i dostojnie tokować w sprawach paranormalnych przyczyn katastrof.

A dziecko widzi i słyszy. Jest w tym początkowym okresie dorastania, kształtowania się psychiki, zapatrzone w rodziców jak w obraz. Bezkrytycznie przyswaja ich słowa, gesty, wyrażenia i przekonania.  Uczy się, nasiąka naszymi banałami i farmazonami, wchłania wszystkie nasze pedagogiczne toksyny, uprzedzania, gusła, którymi zostaliśmy nakarmieni.
*
By przekonać się o prawdziwości tych słów, starczy posłuchać wykwintnej polszczyzny sejmowych pyskaczy. Popatrzeć na ich mandaryńskie pozy i niezacne miny. Lub na telewizyjne wystąpienia zaproszonych gości, rzekomo światłych dyskutantów, a tak naprawdę – rykowiska z rozwrzeszczanymi przekupkami. 

Starczy rozejrzeć się dookoła, by zatęsknić za regułami savoir-vivre`u. Po II Wojnie Światowej kraj nasz dopiero się przyzwyczajał do życia bez bomb i w pierwszym rzędzie należało zatroszczyć się o jego odbudowę. O jego podźwignięcie ze zgliszcz.  Naprawienie wieloletnich poniechań i zaniedbań datujących się od lat, a występujących jeszcze po odzyskaniu Niepodległości. 

Dla ludzi wychowanych w czasie komuszego nierządu konieczne były instrukcje obsługi chusteczki do nosa, lub szczegółowe dyrektywy na temat jedzenia przy stole. 
Większość z nich rekrutowała się ze środowiska zatrutego niesprawiedliwością i analfabetyzmem powstałym BEZ ICH WINY. Ze środowiska uważanego za bezmyślną siłę roboczą przybywającą z dalekich stron umysłowej prowincji. 

Niedocenieni przez Historię, odrzuceni w awansach, cisi, zaprotestowali. Korzystając z nadarzającej się okazji do pokazania się z lepszej strony, tryumfalnie wchodzą na miejsca niegdysiejszych elit. 

Niestety, jak każdy sukces musi być okupiony ciężką pracą, tak i należenie do elity wymaga spełnienia określonych warunków. Jednym z nich jest wykształcenie oparte na wiedzy. Znajomość niezabobonnych realiów współczesnego świata. Świata dalekiego od zapyziałej lepianki praszczura. Bogatego w kulturową różnorodność. No i w zrozumienie zachodzących  w nim procesów.



RE: Znak pokoju - D.M. - 21-09-2019

Drobna techniczna uwaga: w kilku miejscach zdarzają się podwójne spacje. Chyba znajdziesz z pomocą standardowego przeszukiwania pliku tekstowego.


RE: Znak pokoju - Miranda Calle - 22-09-2019

(21-09-2019, 13:53)OWSIANKO napisał(a): Odczuwamy coraz silniej, a reagujemy coraz mniej; nie ma w nas instynktownego zapotrzebowania na subtelność: stała się niemodna i poszła się pieprzyć. 

Nie jest to sentencja na makatkę - i to bynajmniej z powodu kolokwializmu.
Żyjemy w czasach masowego hejtu. Jesteśmy stłamszeni przez hejt, hejt knebluje nam usta. Człowiek kulturalny woli postawić kołnierz i przemknąć niepostrzeżenie koło wydzierającej się bandy. Udawać ślepego i głuchego, będąc świadkiem przemocy.
A to już mały krok do tego, by stać się marionetką, maskotką, która milczy, by mieć spokój, a w gruncie rzeczy swoją apatią wspiera agresję.
Agresji wszędzie pod dostatkiem - i w domu, i na ulicy, w telewizji i w Internecie. Źle pojmowana asertywność zmusza niektóre jednostki do narzucania innym swoich poglądów, z jednoczesnym odrzuceniem możliwości, ze mogą nie mieć racji. 
Czy warto walczyć z tym zjawiskiem? Pozostawię pytanie bez odpowiedzi.
Dobry felieton.


RE: Znak pokoju - Grain - 22-09-2019

Szczęście, że  Pan Owsianko nie aspiruje na następcę Franciszka i Jana Pawła II, bo ten jego znak pokoju to  jak ofiarowanie paciorków pierwotnie myślącym, od roboty.
Skoro się nie sprawdziła demokracja bezpośrednia / chyba jednak spodziewany klops wyborczy/ to autor proponuję demokrację mędrców. Po wypisywaniu peanów na cześć Owsiaka -notabene wielokrotne skazywanego na przejawy mowy nienawiści, chamstwa /choćby wobec Pani Pawłowicz/, czerpiącego pełnymi garściami z datków min. nie tylko  dla podniesienia swojego podupadającego imaża, Pan Owsianko jest dla mnie niewiarygodny i w tym tekście. Ba goniący w piętkę, pod nieodpartym impulsem wypisania się jak człowiek. Nie mylić ze zwrotem wykrzyczeć się jak człowiek.

Demokracje mędrców pojedynczych, zbiorowych już przerabialiśmy. A i kazania kaznodziejów wszystkich dni siódmych - z naciskiem na przyszłe. Ale to już chodzi o próbę ratowania ciągłości sugerowanych przewodników, myślicieli, sympatycznych starszych panów - bez podawania nazwisk i funkcji.

W zasadzie to dawno  powinienem dać sobie spokój z komentowaniem subtelności Pana Owsianki.


RE: Znak pokoju - Zdzisław - 23-09-2019

Dobry felieton, zmuszający do refleksji. Populizm i wynoszenie na szczyty władzy ludzi kompletnie do tego nieprzygotowanych jest wadą w bardzo wielu krajach; tyle że w tych o wieloletniej,  utrwalonej demokracji, działają mechanizmy kontroli i szacunek dla trójpodziału władzy. Tam rządząca aktualnie władza nie może uzyskać omnipotencji.

PS.Moje sugestie do zapisu:
- wiele zdań jest krótkich, trochę brzmią jak staccato, co w felietonie trochę zgrzyta. Wiele z nich można by połączyć w jedno, co nadałoby płynności. Chyba że taki styl ma Autor.

*kamień jest o niewielkiej wielkości  -  [i]kamień jest niewielkiej wielkości[/i]

*agresja i nieuzasadniona niechęć do dyskusji zatacza coraz szersze kręgi i rośnie - agresja i nieuzasadniona niechęć do dyskusji zatacza coraz szersze kręgi oraz rośnie

 *Po II Wojnie Światowej - Po II wojnie światowej (I wojna światowa w międzywojniu nazywana była "Wielką Wojną" i była pisana dużą literą, jako nazwa własna)


RE: Znak pokoju - OWSIANKO - 23-09-2019

Zdzisław

dziękuję za cenne uwagi
mj

Grain

piszesz: "
W zasadzie to dawno powinienem dać sobie spokój z komentowaniem subtelności Pana Owsianki." To dlaczego jeszcze komentujesz?