Via Appia - Forum

Pełna wersja: The Elder Scrolls V - modyfikacje, czyli coś więcej niż Skyrim
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4
Jestem pewien, że na forum znajdą się fani The Elder Scrolls V - Skyrim, a jeśli nawet nie, to na pewno wiele osób zetknęło się z tą grą. Osobiście jestem głęboko zafascynowany całą serią Elder Scrolls, w zasadzie od czasów Morrowinda. Źródłem tej fascynacji są dwa czynniki: ogromny i otwarty świat (tzw. Sandbox) oddany do dyspozycji gracza oraz częściowe udostępnienie kodu przez developerów, co umożliwia tworzenie modyfikacji wszelakiej maści, które nie tylko rozszerzają możliwości gry, ale często diametralnie zmieniają rozgrywkę.

Modyfikacje, zwane potocznie "modami", to dodatki do gry stworzone przez graczy i fanów Elder Scrolls. Dostępne są one dla wszystkich części serii, od Morrowinda wzwyż. Wszystkie są darmowe, a jedyną gratyfikacją, jaką otrzymują ich autorzy jest cześć i chwała (chociaż kto wie, być może niektórzy z nich znajdują później zatrudnienie w branży?). Mody mogą zmienić w zasadzie każdy aspekt gry: nowe tekstury w podwyżonej rozdzielczości, zmiana mechaniki gry (np. nowe warunki pogodowe, wprowadzenie czynników takich jak głód i pragnienie), nowe zadania do wykonania, nowe miejsca, miasta, lochy, nowe rasy do wyboru... Możliwości jest multum. Niech poświadczą o tym liczby: na najbardziej popularnej stronie z modami do samego tylko Skyrima (jako że na tej właśnie części chcę się skupić w tym artykule) - Skyrim Nexus - jest ich ponad 20 000. Łącznie, dla Morrowinda, Obliviona oraz Skyrima dostepnych jest 50 000 modów! Fenomenem jest dla mnie to, że "zwykli" ludzie, a często całe zespoły, składające się z grafików, programistów i testerów, poświęcili swój czas i energię, żeby stworzyć ponad pięćdziesiąt tysięcy rozszerzeń do swojej ulubionej gry.

Chciałbym Wam przybliżyć część modów, których sam używam. W sumie mam ich ponad 100, o łącznym rozmiarze niemal 10GB. Zmieniają one Skyrima w coś niesamowitego - w piękny, żyjący własnych życiem świat, w którym nasz bohater niekoniecznie musi być Wybrańcem ratującym świat przed smokami. Osobiście staram się wybierać mody, które są zgodne ze światem Elder Scrolls (czyli mówię nie mieczom świetlnym, latającym dywanom czy postaciom, przedmiotom i potworom z innych gier i uniwersów) oraz które nie czynią mojego bohatera nieśmiertelnym oraz zbyt potężnym. Staram się utrzymać realizm i rozgrywkę na zbalansowanym poziomie.

P.S. Nie wrzucam obrazków bezpośrednio do posta, bowiem są dużego rozmiaru. Zamiast tego wstawię po prostu linki. Nie podaję również linków do samych modów, można je łatwo wyszukać na Nexusie.
P.P.S. Dla niezorientowanych: na screenach "Vanilla" oznacza oryginalną grę, bez modyfikacji.

UWAGA! Zanim zaczniecie instalować mody, przeczytajcie notkę na końcu tego artykułu! Inaczej możecie bezpowrotnie zepsuć Waszą grę i będzie ona wymagać całkowitej reinstalacji oraz rozpoczęcia gry od nowa!

  • Efekty wizualne i modyfikacje graficzne

    Oryginalny Skyrim bez modów nie ma złej grafiki, ale jest ona miejscami niedopracowana i toporna. Na szczęście na Nexusie jest multum modów, które sprawią, że nasza gra będzie wyglądać o wiele lepiej.

    - Skyrim HD 2K Textures - cztery paczki z teksturami: Dungeons, Landscape, Towns i Misc. Cztery razy większe tekstury. Efekty widać np. tu, tu czy tu.

    - Static Mesh Improvement Mod - paczka tekstur, która poprawia grafikę rozmaitych "drobnych" przedmiotów w grze, tzw. "clutter". Beczki, worki, żywność, meble, naczynia, tarcze strzeleckie itp. Przykłady: tu,tu i tu.

    - Enhanced Night Skyrim + Vibrant Auroras - te dwa mody zmieniają niebo nad Skyrimem nie do poznania. Efekt tutaj.

    - Improved NPC Clothing - kolejna paczka z teksturami, która zmienia ubrania postaci w grze. Efekty: tu, tu i tu.

    - Lush Grass, Lush Trees i Skyrim Flora Overhaul - kolejne 3 paczki z teksturami. Tym razem na warsztat idzie roślinność w grze. Oto efekty: trawa, drzewa - przed i po oraz flora, flora, flora! Robi wrażenie, co?

    - Millenia Weapon Retexture Project. Zgadliście! Ta sprawia, że broń w grze wygląda o niebo lepiej. Przykłady: topór, sztylet i miecz.

    - Real Ice, Visible Windows oraz Unique Booze Bottles. Czyli: lód, okna oraz wóda. Znowu podmienione tekstury: lód, okna, butelki.

    - Xenius Character Enhancement - poprawiona grafika postaci gracza, poczynając od szczegółów oczu, a kończąc na paznokciach u stóp: raz, dwa i trzy.

    - Sexy Boats, Sexy Riften, Sexy Solitude, Sexy Villages And Towns, Sexy Whiterun, Sexy Windhelm i (zgadliście) Sexy Winterhold College - to 7 modów, które odmienią odpowiednie miasta. Przykłady: Boats, Solitude, Whiterun.

    - W.A.T.E.R., czyli Water And Terrain Enhancement Redux zmienia graficzne przedstawienie wody w Skyrimie. Morze, jeziora i rzeki nabierają realizmu i wyglądają niesamowicie! W ten mod jest również wkomponowana opcja, po uaktywnieniu której Wasza postać będzie przez chwilę ociekać wodą po wyjściu z... wody. Oto efekty: raz, dwa i trzy.

    Oprócz wspomnianych modów używam jeszcze kilku innych, mniejszych, które poprawiają graikę pojedynczych przedmiotów, zbroi czy postaci, ale te, które wymieniłem wyżej i tak zmienią Waszą grę nie do poznania!




  • Automatic Variants

    Na osobną uwagę zasługuje program Automatic Variants. Otóż część modów, które podmieniają tekstury oferuje kilka wariantów danej tekstury. Na przykład Bellyaches Animal Pack może podmienić tekstury wilków na jedną z kilku nowych: z białym futrem, z czarnym, z szarym itd. Tak samo z pająkami. Możemy wybrać jedną z kilku nowych tekstur, która zostanie nałożona na wszystkie pająki w grze. Świetnie! Teraz wilki i pająki, które nas atakują wyglądają niesamowicie, ale... Wszyskie wyglądają tak samo. Przed instalacją moda też wszystkie wyglądały tak samo, tyle że gorzej.

    Automatic Variants to niewielka aplikacja napisana w Javie, która pozwala na instalację WSZYSTKICH dostępnych wariantów danej tekstury, po czym losowo przydziela ją do obiektów w grze! To oznacza, że teraz nasze wilki i pająki nie tylko będą wyglądały lepiej, ale będą też różnorodne. Czarne, białe, mieszane i wszystkie inne, które autor dołączył do swojej paczki tekstur.

    W obecnej wersji aplikacja obsługuje jedynie tekstury dla zwierząt, potworów oraz postaci NPC, ale autorzy planują rozszerzyć funkcjonalność na inne aspekty gry,

    Automatic Variants posiada jeden minus - mody z nowymi teksturami muszą być przystosowane do AV. Na stronie z programem jest lista paczek z teksturami, których można używać. Obecnie jest to 9 paczek, z czego 3 dołączone są od razu do programu. Pozostałe 6 trzeba pobrać i zainstalować osobno.




  • Nowe bronie, składniki alchemiczne, inne przedmioty oraz postaci, potwory itp.

    Łupów nigdy za wiele! Uważacie, że oryginalna gra oferuje zbyt mało przedmiotów do zagrabienia, znalezienia i wykonania "temi ręcami"? Ja tak. Z pomocą przychodzą poniższe mody:

    - 83 Willows. 101 Bugs HD - Ten mods dodaje prawie 200 nowych insektów do gry, jak również poprawia tekstury oryginalnych insektów. Każdy z nowych "robaczków" jest oczywiście osobnym składnikiem alchemicznym z innymi właściwościami. Ten screenshot pokazuje nowe i poprawione ważki.

    - Bandolier - Bags and Pouches - ten mod dodaje przeróżne torby, pasy i saszetki, które zwiększą maksymalny udźwig naszej postaci. Nowe przedmiioty należy własnoręcznie wyprodukować używając narzędzi kowalskich. Kiedy je założymy, będzie je również widać w widoku 3 osoby. Są naprawdę solidnie wykonane! Raz i dwa.

    - Brids of Skyrim sprawia, że w naszej grze pojawia się rozmaite ptactwo, od kur poczynając, przez bażanty, gołębie i mewy, na krukach kończąc. W sumie mod dodaje 20 rodzajów ptaków. Proszę: zimorodek, kogut i gołębie

    - Bucklers - Shields and other Armours dodaje całą kolekcję puklerzy i tarcz, które można samodzielnie wyprodukować. Na przykład takie, takie i takie.

    - Camping Kit of the Northern Ranger to genialny mod, który pozwala na zakup zestawy obozowy. W skład zestawu wchodzi namiot, polana na ognisko, parawany ze skóry, krzesło, zestaw do gotowania potraw, pułapki do rozstawienia wokół obozu itp. Po instalacji niedaleko wioski Riverwood pojawi się nowy sklep, gdzie można nabyć dwie różne wersje zestawu.
    Kiedy rozłożymy nasz obóz (wszystko możemy ustawić w dowolny sposób, w dowolnej konfiguracji), na mapie pojawi się również znacznik, który pozwala na fast travel. Coś pięknego!

    [Obrazek: 10573-2-1329766459.jpg]

    - Cloaks of Skyrim + Winter is Coming - te dwa mody dodają niesamowicie wykonane płaszcze i kaptury. Przedmioty można zarówno wyprodukować samemu, jak i odnaleźć "w świecie". Inne postaci w grze również mogą je mieć na sobie. Oto Cloaks i Winter.

    - Dragonbone Weapons to, jak sama nazwa wskazuje nowe bronie, które można własnoręcznie wykonać z kości pokonanych smoków. Cudo! Sztylet, pałasz, młot.

    - Dragonkiller Cart - dzięki temu modowi możemy dostać w swoje bohaterskie łapy wóz, który pomieści naszych współtowarzyszy (piszę w liczbie mnogiej, ponieważ później opiszę mod, który pozwoli nam na posiadanie ekipy do 15 osób!) i kilka innych niezbędnych rzeczy. Co więcej, możemy sami nim powozić! A wygląda to tak.

    - Immersive Armors to zestaw 22 pełnych zestawów zbroi, 13 hełmów, 12 broni i tarcz oraz wielu innych drobnych przedmiotów typu przepaski na oczy, kolczyki czy płaszcze. W sumie w grze pojawia się, uwaga, 1065 nowych przedmiotów! Oto dwa spośród nich: jeden i dwa.

    - Jaysus Swords co prawda pozwala nam na wykonanie "zaledwie" 53 nowych broni, ale za to jakich! Zobaczcie, na przykład: takie, takie, takie i takie!

    - Skyrim Monster Mod dodaje ponad 100 nowych rodzajów potworów, z którym przyjdzie nam się zmierzyć. Jest jeszcze dodatek do tego moda, który usuwa z tej kolekcji stworzenia, które nie należą do świata Skyrima (ja akurat z niego korzystam, bo np. nekkery jakoś mi nie pasują do serii TES). A oto kilka z nich: raz, dwa, trzy.

    - Actualize Apparel to mod dla modnisiów. Dzięki niemu możemy wyprodukować niemal 130 ubrań. Np takie lub takie .

    - JewelCraft pozwala nam z kolei na produkcję biżuterii, od naszyjników, przez pierścienie po cyrklety.

    - Left Hand Rings - mała rzecz, a cieszy. Osobiście uważam za nielogicznie, że nasz bohater może założyć tylko jeden pierścień, mając dwie dłonie i dziesięć palców. Ten mod pozwala na założenie dwóch pierścieni na raz, co jest bardziej realistyczne, a jednocześnie sprawia, że nasz heros nie jest zbyt potężny, co zdebalasowałoby rozgrywkę.

    - More Craftables pozwala na własnoręczne wykonanie całej rzeszy przedmiotów, które uprzednio można było jedynie znaleźć w skrzyniach.

    - Travellers of Skyrim zaludnia nieco świat Skyrima. Nie dziwiło Was nigdy, że oprócz Was na drogach wszelkich prowincji Skyrima można spotkać tylko wilki i bandytów? Raz na czas trafi się farmer, który idzie złożyć krowę w ofierze... Travellers dodaje 50 nowych NPC-ów, którzy podróżują między trzydziestoma różnymi lokacjami w grze. Są to kupcy, aptekarze, alchemicy, magowie, wojownicy, różnorodność jest dość spora. Można z nimi rozmiawiać, handlować, czasem pomogą nam w walce, czasem sami wpadną w jakąś kabałę... Dość powiedzieć, że dzięki nim Skyrim nareszcie przestaje być miejscem, w którym "zwykli" obywatele wiecznie siedzą zamknięci za murami miast i twierdz.

    - Vals Crafting Meltdown znacznie poszerza mozliwości kowala w Skyrimie. Teraz możemy na przykład przetopić naszą żelazną zbroję i uzyskać z niej komponenty do produkcji innych rzeczy lub przetopić złoto na złote sztabki - i odwrotnie, ze złotych sztabek wytopić sobie monety!

    - Wearable Lanterns pozwala nam natomiast na wykonanie (lub znalezienie) lampy, którą można przypiąć do paska. Nieporęcznym pochodniom mówimy nie! Jest też opcja wykorzystania oleju do lamp, kiedy nam go zabraknie, nasza lampa gaśnie. Oprócz tego możemy zrobić sobie latarnię z dużego słoja oraz... ŚWIETLIKA! Rolę paliwa spełnia tu pyłek kwiatowy (który musimy sobie sami zebrać). Jeśli nie nakarmimy naszego świetlika, zdechnie on - i po latarni...




  • Mechanika gry i nowe funkcje

    Inni gracze, fani i programiści mają dziesiątki pomysłów, jak usprawnić rozgrywkę lub zmodyfikować rozgrywkę, żeby nasza gra była ciekawsza, bardziej wymagająca i realistyczna. Oto kilka przykładów:

    - Alternate Start - Live Another Live to genialny w swojej prostocie mod, który pozwala nam na ominięcie długiego intro i zaczynanie każdej rozgrywki od egzekucji w Helgen. Ten mod oferuje nam kilkanaście różnych "startów", np. jako bandyta w leśnej głuszy, jako ograbiony podróżnik, zostawiony na trakcie na pewną śmierć, jako marynarz, który właśnie przybył do jednego z portów, jako ochrona karawany, członej armii, nekromanta, vampir... Uff, możliwości jest wiele i na pewno sprawia to, że rozgrywka nabiera kolorytu, a nasz bohater charakteru i przeszłości. Dla wytrawnych roleplayerów to narpawdę niezbędny mod!

    - Arrows and Bolt Tweaks sprawiają, że strzały i bełty w grze śmigają do dwóch razy szybciej. W oryginalnej grze wystrzelone pociski są nieco za wolne, co zmniejsza realizm rozgrywki. Mod ma jeszcze kilka innych ciekawych ustawień, typu ilość znajdowanych pocisków, obrażenia itp.

    - Auto Unequip Ammmo to mały, ale bardzo przydatny mod dla łuczników. Dzięki niemu za każdym razem, kiedy zmieniamy nasz łuk na jakąś inną broń, nasze strzały są automatycznie zdejmowane z pleców, a gdy ponownie zakładamy łuk, mod zapamiętuje, jakiej amunicji używalilśmy ostatnio i automatycznie zakłada ją z powrotem

    - Imp's More Complex Needs + Babettes Feast + Cooking Expanded. Zestawiłem te trzy mody razem, bowiem doskonale się one uzupełniają. Imp's More Complex Needs dodaje do naszej gry podstawowe potrzeby: głód, pragnienie i sen. Nasz bohater męczy się, stopniowo głodnieje, chce mu się pić i spać. Niezaspokojenie tych potrzeb oznacza czasowe zmniejszenie naszych umiejętności, do momentu, kiedy zjemy zdrowy posiłek, popijemy go nordyckim winem, a później zaśniemy snem sprawiedliwego na kilka godzin ("czekanie" nie działa - musimy znaleźć łóżko i iść spać). Każdy posiłek ma swoją wartość kaloryczną, stopień nasycenia i nawodnienia organizmu. Jeśli chcemy możemy uruchomić nawet bardziej złożoną wersję moda, która dodatkowo przydziela wartości odżywcze, sole i minerały do każdego typu jedzenia w grze. Coś wspaniałego! Poszczególne czynności są mniej lub bardziej energochłonne, np. jazda na koniu jest mniej męcząca od biegu, który z kolei jest mniej męczący od chodu i tak dalej.
    Dwa pozostałe mody natomiast dodają mnóstwo nowych potraw, które można przygotować. Dodatkowo możemy zaparzyć sobie herbatę czy kawę, wszystko w stylowych czajniczkach. Dopiero teraz gotowanie i spanie w grze nabiera tak naprawdę sensu!

    - Balanced Magic to mod, który zmienia dwie szkoły magii - Destruction i Alteration. Wprowadza nowe perki, zmienia nieco regenerację many, ogólnie sprawia, ze gra magiem staje się o wiele przyjemniejsza i możemy skupić na GRZE, a nie na pilnowaniu many i ilości magicznych napojów, które mamy.

    - Sky UI + Better Sorting + Categorized Favourties Menu. Te trzy mody nie do poznania zmieniają i ulepszają interfejs gry. Better Sorting zmienia nazwy przedmiotów, żeby łatwo było je odnaleźć w naszym ekwipunku. i tak zamiast Iron Arrow, Steel Arrow i Falmer Arrow mamy teraz Arrow - Steel, Arrow - Iron i Arrow - Falmer. Dzieki temu strzały są uporządkowane jedna pod drugą i łatwo możemy je odnaleźć, zamienić, sprzedać itd. Ten mod zmienia nazwy niemal wszystkich przedmiotów, ale nie na tyle, żeby się pogubić. Cudo! CFM natomiast zmienia menu szybkiego wyboru, dodając do nego kategorie. Teraz mamy osobno nasze ulubione bronie, zbroje, magię, napoje itd. O właśnie tak. Uzupełnieniem tego wszystkiego jest SkyUI, który całkowicie zmienia nasz interfejs, który teraz wygląda tak. Dodatkowo możemy posortować nasze przedmioty wg róznych kategorii, m.in. stosunek wagi do wartości, co jest zbawieniem przy ustalaniu, które ze znalezionych rzeczy warto taszczyć do miasta na sprzedaż.

    - Convenient Horses z kolei ulepsza używanie wierzchowców. Wprowadza takie funkcje jak: konie dla naszych towarzyszy, walka konna dla towarzyszy, zbroje dla wierzchowców, zarówno gracza jak i towarzyszy, komendy dla wierzchowca, zbieranie ziół i konwersacje z siodła oraz kilka innych. Naprawdę przydatny mod!

    - Dealy Dragons + dodatki. Na tę serię składa sie 5 różnych modów. Główny moduł, czyli Deadly Dragons sprawia, że walka ze smokami staje się o wiele trudniejsza. Nie dziwiło Was nigdy, że Wasz bohater jest Wybrańcem, jedynym, który może pokonać smoki, a tu nagle w czasie ataku okazuje się, że banda strażników potrafi takiego smoka ubić w parę miunt? Po co jakiś Wybraniec w takim razie? Ten mod sprawi, że będziecie błagać o litość! Dodatkowo - nowe tekstury dla smoków, nowe rodzaje smoków, losowe generowanie spotkań ze smokami, nowe bronie, zbroje i czary... Coś wspaniałego!

    - Deadly Traps and Sickly Diseases to mod, który sprawi, że już nigdy więcej nie przemkniecie beztrosko przez pułapki w katakumbach, pewni, że włos Wam z głowy nie spadnie. Teraz pułapki naprawdę dają się we znaki, niektóre potrafią zabić na miejscu. Teraz naprawdę trzeba uważać, po czym się depta w podziemiach! Dodatkowo ten mod zmienia choroby, które nas dotykają - są teraz o wiele groźniejsze.

    - Dovahkiin Relaxes - to mały mod, który wnosi trochę smaku i role playu do gry. Dodaje on do naszej listy nowy czar, który w zależności od tego na co zostanie rzucony odgrywa różne animacje naszego bohatera. Np, jeśli rzucimy czar w kierunku ogniska, kamera zmieni się na 3. osobę i nasz bohater ogrzeje sobie ręce. Jeśli rzucimy czar w kierunku ściany, nasz boahter się o nią oprze. Będzie czytał książkę. Medytował. Karmił kurczaki (sic!), kosił zboże, odpoczywał i robił sporo innych rzeczy, które dodają charakteru naszej rozgrywce. Niezbędne dla rasowego roleplayera!

    - Economics of Skyrim odmienia system ekonomiczny w całej grze. Kupcy mają teraz więcej pieniędzy, o wiele mniej magicznych przedmitów (jako że mieszkańcy tej prowincji Tamriel nie są zbyt przychylnie nastawieni do magii) i handlują głównie przedmiotami dostępnymi w danym regionie. Ceny przedmiotów również będą się diametralnie różnić w zależności od regionu. To zdecydowanie dodaje realizmu.

    - Followers Can Relax dodaje nowe opcje dialogu dla naszych towarzyszy. Teraz możemy im np. nakazać odpoczywać, zbierać dla nas składniki rzemieślnicze itp.

    - Immersive HUD powoduje, że nasz HUD (czyli celownik, kompas oraz wskaźniki) same znikają po kilkunastu sekundach od zakończenia aktywności (walki, rzucania czaru itp.), pozostawiając czysty ekran. Wskaźniki pojawią się na naszym ekranie automatycznie, kiedy będą potrzebne. Pozwala to bardziej wczuć się w grę.

    - LIAT - Lively Inns And Taverns zapełnia tawerny i gospody w całym Skyrimie. W oryginalnej grze są one nieco puste...

    - Lore Based Loading Screens dodaje do ekranu ładowania gry cytaty z wielu książek z gier TES - mały smaczek dla fanów

    - Midas Magic to genialny mod, który dodaje dziesiątki nowych czarów, które można sobie samemu przygotować, oczywiście uzywając odpowiednich składników oraz magicznych urządzeń, które rozsiane są po całym Skyrimie

    - Realistic Crime Radius. Czy nie dziwiło Was nigdy, że gdy Wasz bohater kogoś zamorduje, jakaś postać od razu powiadamia straż, mimo, że nawet Was nie widziała? Ten mod powoduje, że "skarżypyta" musi być naprawdę blisko Was i widzieć przestępstwo na własne oczy, żeby mógł na Was donieść straży

    - Realistic Ragdolls and Force dodaje realizmu sile, z jaką rażeni są wrogowie. No bo kto leci 200 metrów w powietrzu po tym, jak zostaje trafiony strzałą z łuku...?

    - Roosters At Dawn pozwoli nam usłyszeć swojskie pianie kogutów o poranku. Małe, a cieszy.

    - Scenic Carriages to genialny mod, który ulepsza system podróżowania za pomocą powozów. W oryginalnej grze bez modów po prostu rozmawiamy z woźnicą, podajemy nazwę miasta, do którego chcemy się udać, następuje loading screen i pojawiamy się na miejscu. Po instalacji Scenic Carriages natomiast rozmawiamy z woźnicą, podajemy nazwę miasta i... wsiadamy na wóz, woźnica strzela z bata, po czym ruszamy w malowniczą podróż! Można przy tym dowolnie operować kamerą, w dowolnym momencie wysiąść z powozu czy też poprosić, żeby woźnica obudził nas, kiedy dotrzemy na miejsce (co powoduje loading screen i pojawienie się naszej postaci w miejscu docelowym).

    - kyTEST - Realistic Animals & Predators zmienia nieco AI i zachowanie zwierząt, urealniając je nieco. Dla przykładu - zwierzęta przechodzą przez okres godowy i raz do roku będą się, tego... parzyć. Niedźwiedzie zapadają w sen zimowy. Wszystkie zwierzęta chodzą raz dziennie do wodopojów. Drapieżniki wychodzą na polowanie raz lub dwa razy dziennie. Roślinożercy wychodzą na poszukiwanie pożywienia raz dziennie. Nie wszystkie zwierzęta reagują tak samo. Niektóre wilki od razu Was zaatakują, inne uciekną wystraszone, a jeszcze inne będą Was czujnie obserwować, czekając co zrobicie. To tylko część ze zmian, które wprowadza ten mod. Genialna sprawa!

    - Unlimited Bookshelves sprawi, że będziemy w stanie ułożyć więcej niż 18 (oryginalnuy Skyrim) książek na półce. Oprócz książek możemy również okładać inne przedmioty, jak butelki, napoje, bizuterię itp. W ten sposób możemy ładnie udekorować nasze mieszkanie.

    - UFO - Ultimate Followers Overhaul. Autor tego moda powinien dostać Oskara! Tak, wiem, że to nie ta branża... UFO to wspaniałe rozszerzenie systemu towarzyszy i najemników. Teraz możemy mieć do 15 towarzyszy na raz. Nareszcie można wpaść całą bandą do jakiegoś opnowanego przez bandytów zamku i zrobić tam mały Armageddon! Mało tego, mod znacznie rozszerza możliwości dialogu z towarzyszami. Mogą teraz założyć każdą zbroję, można uczyć ich nowych czarów, które później wykorzystują w walce, można zobaczyć ich statystyki, kazać im trenować i... o wiele, wiele, wiele więcej! Kawał naprawdę dobrej roboty.

    A wygląda to tak.

    - PISE - Improved Skyrim Experience to rozszerzenie, które zmodyfikuje poziom trudności gry. Oryginalnie poziom naszych przeciwników rośnie wraz z poziomem naszej postaci. Oczywiście można zmienić ogólny poziom trudności w opcjach, ale PISE idzie o krok dalej. Teraz w każdym momencie gry możemy natrafić na wysoce wyszkolonych przeciwników, którzy zmiotą nas z powierzchni ziemi jednym potężnym czarem albo na niezbyt ogarniętych bandytów, którzy będą się potykać o własne nogi. Mod poprawia również AI wrogów, zmienia listy przedmiotów, które możemy znaleźć, ogólnie sprawia, że gra staje się totalnie nieschematyczna, realistyczna i ciekawsza. Osobiście nie raz i nie dwa natknąłem sie na przykład na podziemia, w których bez problemu pokonałem wszystkich wrogów, ale boss czekający na mnie na końcu okazał się o wiele sprytniejszy i musiałem brać nogi za pas, po czym spróbować wrócić kilka leveli później... Dzięki PISE rozgrywka jest zdecydowanie bardziej emocjonująca. Aha, zdecydowanie polecam do tego poziom trudności Master.




  • Domy dla gracza

    Dach nad głową to coś, co każdemu powinno należeć się z urzędu! Niestety w Skyrimie trzeba sobie na dom zasłużyć. I tu z pomocą przychodzą mody. Nie mam zbyt ich wielu, ponieważ większość dostępnych domów jest albo przekombinowana, albo dostarcza naszemu graczowi przedmiotów, które zmieniają go w niepokonanego herosa - a to zabija przyjemność z gry.

    - The Asteria. Niekwestionowany zwycięzca, perła wśród "domów". Asteria to latający (dzięki magii i technice Dwemerskiej) statek, który zakontwiczony jest w powietrzu niedaleko Helgen. Na pokładzie jest kuźnia, a w sypialni... prysznic! Chyba jedyny w świecie Skyrima. Luksus nad luksusy. Zresztą, zobaczcie sami: raz, dwa i trzy.

    - Highview Cottage - to mały, skromny domek umiejscowiony niedaleko Solitude, który możemy nabyć za jedyne 5000 złotych monet od jednej z farmerek z okolicy

    - Hunter's Cabin of Riverwood to z kolei domek doskonale nadający się dla myśliwego lub złodziejaszka. Jest mały, na uboczu i ma... saunę!




  • Światłocienie

    Na koniec zostawiłem coś, co jeszcze bardziej zmieni Skyrim od strony graficznej. Mianowicie światłocienie i kolorystyka.

    - Project Reality - Climates of Tamriel. Ten mod poprawia pogodę i sprawia, że noce oraz wnętrze, jaskinie i podziemia są o wiele ciemniejsze i bez lampy czy pochodni nie da sie tam poruszać. No bo co to za noc, gdzie wszystko widać jak na dłoni, a w najgłębszym lochu Skyrima możemy znaleźć wytrych nieopatrznie upuszczony na podłogę? Co do pogody: 506 nowych systemów pogody, 2024 unikatowe dnie, noce, poranki i wieczory. Różnica jest diametralna! Oto zachód słońca, jeszcze jeden zachód i wnętrze jaskini. Naprawdę ciężko pokazać to na sreenach, to trzeba zobaczyć w grze.

    Żeby jednak osiągnąć efekty takie, jak na powyższych screenshotach, potrzeba jeszcze czegoś. Program, który nazywa się ENB został stworzony amatorsko przez pewnego Rosjanina. Zawiera on kilka plików i bilbiotekę d3d. Żeby go użyć, trzeba skopiować wszystkie pliki do głównego katalogu z grą oraz odpowiednio skonfigurować plik .ini. Na szczęście na Skyrim Nexus jest całkiem sporo gotowych konfiguracji, których możemy użyć. Wiele z nich jest ustawionych specjalnie pod Project Reality - Climates of Tamriel. Tylko od nas zależy, którego użyjemy.



Mody, które zaprezentowałem powyżej stanowią jedynie część z tych, które używam. Jak pisałem mam ich ponad 100, i zebrane w całość zmieniają Skyrima nie do poznania, sprawiają, że jest to w zadadzie całkiem nowa, innowacyjna i świetnie wyglądająca gra. Wszystko ma jednak swoje minusy. Negatywną stroną używania modów są konflikty. Posłuże się przykładem. Załóżmy, że instalujemy mod, który dodaje nam do gry nasz wymarzony domek niedaleko Riverwood. Ale pobieramy też mod, który w tym samym miejscu dodaje ogromy zamek! Jeśli uruchomimy grę z obydwoma modami, jest prawie pewne, że gra się zawiesi tuż po uruchomieniu. Powyższy przykład jest najprostszy z możliwych, ale konfliktowych modów jest sporo i trzeba bardzo uważnie czytać instrukcję instalacji oraz ich obsługi. Niektóre mody trzeba instalować w odpowieniej kolejności, z niektórych wykasować poszczególne pliki, a do niektórych są specjalne patche, pozwalające używać dwóch konfliktujących modów w tym samym czasie.

Nieuważna i pochopna instalacja może zaowocować bezpowrotnym uszkodzeniem gry oraz zapisanych stanów gry i potrzebna będzie reinstalacja gry oraz rozpoczęcie rozgrywki od początku!

Czujcie się ostrzeżeni.

Na szczęście istnieje kilka programów, które pomagają nam w instalacji i integracji modyfikacji do Skyrima. Do najważniejszych zaliczyć można:

- Nexus Mod Manager - ta aplikacja pozwala na automatyczną instalację modów z serwisu Nexus i posiada kilka ciekawych funkcji
- BOSS - to program, który automatycznie ułoży nam nasze mody w kolejności, w której powinny być załadowane do gry (to jeden z najważniejszych aspektów używania modów!)
- Wrye Bash - pozwoli na używanie więcej niż jednego moda, które dodają przedmioty do list levelowych w grze.

Jeśli udało Wam się doczytać do końca, chciałbym jeszcze zaprezentować kilka screenów z mojej wersji Skyrima. Wszystkie zostały zrobione w grze i nie są obrabiane w żadnym programie.

1. Sheenah
2. Sheenah
3. Setheren
4. Setheren
5. Arcymag z Koledżu Winterhold
6. Setheren
7. Ork, który za chwilę zginie Smile
8. Rytuał
9. The Pale Lady
No no, czuję, że na nowym laptopie posłużę się Twoim spisem Smile
Zerknij na kanał GophersVids na YT, koleś ma całą serię (ponad 40) filmików instruktażowych, bardzo klarownie objaśnia co i jak, ma do tego smykałkę. Poza tym sam robi mody, więc zna temat od podwórka.

Jakbyś potrzebował pomocy przy instalacji or whatever, to dawaj znać. Mnie zajęło ponad miesiąc doprowadzenie Skyrima do stanu używalności przy poand 100 modach.
(07-09-2012, 11:09)rootsrat napisał(a): [ -> ]Zerknij na kanał GophersVids na YT, koleś ma całą serię (ponad 40) filmików instruktażowych, bardzo klarownie objaśnia co i jak, ma do tego smykałkę. Poza tym sam robi mody, więc zna temat od podwórka.

Jakbyś potrzebował pomocy przy instalacji or whatever, to dawaj znać. Mnie zajęło ponad miesiąc doprowadzenie Skyrima do stanu używalności przy poand 100 modach.

A ja się męcze 2 miesiące 4 razy wgrywałem od nowa ale ciągnie mnie do Skyrim Tongue
Hmm. Coraz bardziej kusi mnie ten cały Skyrim. Obiecałem sobie jednak że wpierw przejdę Daggerfalla. Nie powiem warto zajrzeć na stronkę i pościągać za wczasu co nieco. Thx za adres.
Comeda, polecam też tę stronę: http://forum.step-project.com/index.php

STEP to projekt mający na celu stworzenie listy modów, które są "czyste" (i.e. pozbawione błędów) oraz które współgrają ze sobą. Ich PDF zawiera instrukcje krok po kroku, jest dziennie prosty. To doskonały guide do stworzenia podstawki, która upiększy Skyrima, a do której później możesz dograć resztę modów, które chcesz.

Jedno wielkie WOW. Wracam do Skyrima, to jest boskie. Smile Dzieki. pewnie w cholere i jeszcze troche pracy wlozyles w opisanie i sprawdzenie tych wszystkich modow, za co chyle czola. Inna sprawa, ze musialo to byc dla ciebie spora frajda. Big Grin
Zyga, moja druga połówka śmieje się ze mnie, że więcej czasu spędzam na modowaniu Skyrima niż na samej grze Big Grin Cóż mogę powiedzieć, lubię się tak pobabrać Big Grin

Praktycznie sprawdzam możliwość modowania każdej jednej gry, która trafia w moje posiadanie Big Grin
A w modowanie KOTORow się bawiles? Big Grin Albo Dragon Age? To chyba jedyne pozycje przy ktorych bawilem sie z modami, bo niektore byly naprawde fajne. A gierki rozbudowane i tez bylo w czym grzebac.
Akurat w KOTOR nie grałem w ogóle. W Dragon Age owszem, aczkolwiek nie modowałem. W sieci Nexus jest też strona z modami do DA Smile
Ano, stamtad tez je bralem. Smile Kupa frajdy, gdy psa mozesz sobie podmienic na gigantycznego pajaka.
Hyhyhy! Może jak znajdę wolny czas (wątpliwe Smile ), to wrócę. Ostatnio modowałem GTA IV i Just Cause 2. O dodawaniu custom portretów do Baldur's Gate Enhanced Edition nie wspominam (khem, właśnie wspomniałem. Paradoks tego wyrażenia zawsze mnie zastanawiał Big Grin), bo tego modowaniem nazwać nie można...

Kojarzysz takie cuś jak ENB Series? Stworzył to pewien Rosjanin. To oparte na D3D ulepszenie obrazu. Poprawia kolory, nasycenie, światłocienie, dodaje głębię ostrości do niektórych gier, w ogóle można tym naprawdę mocno manipulować, całkowiecie zmieniając nastrój gry. http://enbdev.com/ (na dole strony jest link do NEWS - właściwej strony).

Jest więcej niż kilka gier, do których można to zastosowac (w sekcji download). Polecam jednak lekturę zasady działania i obsługi, zanim zaczniesz Smile

Ja wole sie ograniczac do wykorzystywania, testowania modow. Big Grin Nie mam talentow informatycznych, ale dzieki.
Z tej strony można ściągnąć gotowce, w sekcji download. Na ichnim forum ponad to userzy dodają swoje pliki ze scustomizowanymi ustawieniami Smile Pobierasz, wrzucasz do folderu z grą i odpalasz grę normalnie.
O, no chyba ze tak. Big Grin To chetnie sie z tym pobawie.
Stron: 1 2 3 4