Motyw grozy, matura
#1
Witam!
Wybrałem temat "Zanalizuj funkcjonowanie motywu grozy, odwołując się do wybranych utworów." na tegoroczną maturę. Właśnie piszę bibliografię. Mogę w tym temacie odnieść się do filmów czy tylko do książek? Mam jak na razie "Danse Macabre" Stephena Kinga. Co byście jeszcze polecili? Jaką mogę mieć tezę do tego tematu?
Odpowiedz
#2
(18-12-2011, 13:43)astory napisał(a): Witam!
Wybrałem temat "Zanalizuj funkcjonowanie motywu grozy, odwołując się do wybranych utworów." na tegoroczną maturę. Właśnie piszę bibliografię. Mogę w tym temacie odnieść się do filmów czy tylko do książek? Mam jak na razie "Danse Macabre" Stephena Kinga. Co byście jeszcze polecili? Jaką mogę mieć tezę do tego tematu?
Do filmów nie możesz (chyba, że potraktujesz jej jedynie jako kontekst, korespondencję, ilustrację)

najpierw teza tu - link - próbowałam wyjaśnić, jak ją skonstruować:

Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#3
Dzięki za odpowiedź. Mam dylemat gdzie umieścić Danse Macabre- do literatury podmiotu czy przedmiotu? Tam jest opisany motyw grozy z punktu widzenia Kinga, recenzje klasyków m.in Frankensteina, egzrcysty. Jeśli potraktowałbym to jako opracowanie, to mijałoby się trochę z pozostałymi utworami jakie wybrałem czyli Dziadami i Faustem.
Odpowiedz
#4
(19-12-2011, 13:56)astory napisał(a): Mam dylemat gdzie umieścić Danse Macabre- do literatury podmiotu czy przedmiotu?
Zdecydowanie literatura przedmiotu.
Jako podmiotową możesz wziąć powieść Kinga.
Nie wiem, dlaczego "Dziady" i "Faust".
Groza to tam tak sobie.
W romantyzmie masz gotycyzm, narodziny wampira!

Ja wzięłabym najpierw baśń, mit, Biblię - motywy
na tej postawie wyprowadziłabym tezy dot. funkcji grozy.
to byłby pierwszy krok.

______________

może przyda ci się taka analiza w innym temacie:

1. Zacznij od analizy semantycznej słowa "groza", wyjaśnij pojęcie, szukaj znaczeń wyrazów pochodnych (groźny, zgroza, grozić, zagrażać, itp); zbuduj ciąg synonimów i antonimów.

Dzięki takiemu zabiegowi pojmiesz, co to jest groza, jak ją rozumiemy

2. Słownik terminów literackich i pojęcie groza jako kategoria estetyczna (po drodze sprawdź, co to jest kategoria estetyczna Smile )

3. Czego szukać:

Najpierw tzw. archetypicznych funkcji grozy: więc mit i baśń



Na przykład mamy taki temat -
Katastrofy. Wizje i obrazy zagłady w literaturze i filmie.

Weźmy baśń jako obszar poszukiwań:

Temat mało baśniowy, skoro przedmiotem badań jest zagłada, a baśń to taka opowieść z happy endem. Ale może jednak...?

No, bo... skoro baśń zawiera te archetypy (założyliśmy za mądrymi i habilitowanymi), to musi także ten. Nie będę szukać w antologiach, wybiorę baśnie najbardziej znane z naszego dzieciństwa: ot, na przykład klasyka - "Śpiąca królewna" - wszak to opowieść o stuletniej katastrofie z księciem wybawicielem w tle... Warto się zastanowić nad sensem tego stuletniego snu. Nad symboliką przebudzenia i księcia niezłomnego.

Baśń pełni funkcje kompensacyjne - naprawia, co w życiu nieprawe i niesprawiedliwe, nagradza dobro sowicie, a zło bez litości karze. W prawdziwym życiu... to różnie jest z tą sprawiedliwością. W baśni ostateczna katastrofa spotyka tylko ludzi złych, okrutnych czarowników i Baby Jagi. Ocala dobrych, szlachetnych i bezbronnych. Jeżeli nawet na początku tym dobrym i szlachetnym świat wali się na głowę (zawsze za sprawą złych charakterów i ciemnej mocy), w ostateczności jednak "żyją długo i szczęśliwie".
Spróbujmy w baśni odnaleźć sensy pojęcia zagłada - na przykład ( na podstawie Śpiącej królewny):
1. zagłada jako efekt działania zła (zła wróżka)
2. zagłada jako kara za sprzeniewierzenie się jakimś wartościom (Różyczka nie słuchała)
3. poprzez zagładę ( zniszczenie) odradza się dobro (bo ten książę!)
4. katastrofa jest próba hartu i odwagi (musiał mieć hart ten ksiażę)
5. nieuchronność katastrofy (nie ma zmiłuj)

To samo warto np. z "Jasiem i Małgosią". Tam groza ładnie da się wyprowadzić





Granice mego języka bedeuten die Grenzen meiner Welt. [L. Wittgenstein w połowie rozumiany]

Informuję, że w punktacji stosowanej do oceny zamieszczanych utworów przyjęłam zasadę logarytmiczną - analogiczną do skali Richtera. Powstała więc skala "pozytywnych wstrząsów czytelniczych".
Odpowiedz
#5
A np klasyki jak Poe i Lovecraft? Ja miałem podobny temat i głównie na nich się opierałem i Kinga trochę dorzuciłem.
Lovercraft

"Każda godzi­na ra­ni, os­tatnia zabija."
Odpowiedz
#6
Odkopuję mój temat, bo znów potrzebuję pomocy Wink Możecie polecić mi dobre opracowania do Lovecraft Howard Philips: Zew Cthulhu i Stoker Bram: Drakula? Na razie zdecydowałem się na : Nadnaturalny horror w literaturze Lovecrafta, Słownik terminów literackich i Danse Macabre.
Odpowiedz
#7
może coś będzie w "Obliczach strachu" Kruszelnickiego
Odpowiedz
#8
Jakbyście sformułowali tezę do tego tematu? Ja myślę nad "Autorzy literatury grozy wykorzystują zjawiska nadprzyrodzone w celu wywołania u odbiorcy uczucia strachu" . Później opisałbym w czym przejawia się groza w każdej z książek. U Kinga są to duchy, w "Zewie Cthulhu" wielki, przedwieczny potwór, u Stroker'a postać wampira. Następnie omówiłbym funkcje tych potworów np. Lovecraft dzięki wielkiemu Cthulhu może pokazać małość i słabość człowieka w świecie, z kolei w "Lśnieniu" dostrzegam tylko funkcję rozrywkową, czyli taki "straszak" dla mas. Tutaj rodzi się pytanie, czy mógłbym wspomnieć o biografii autorów np. Lovecraft stał się sławny dopiero po śmierci, był "dziwnym" dzieckiem natomiast King zdobył sławę już po wydaniu pierwszych książek, co miało wpływ na ich późniejszą twórczość /inaczej pojmowali grozę/. To są moje wolne rozmyślania, mam nadzieję, że pomożecie mi je skonkretyzować.
Odpowiedz
#9
ja bym wziął coś z średniowiecza, motyw śmierci, dance macabre, np. "Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią". Myślę, że wypada wziąć coś z klasyki literatury.
Odpowiedz
#10
Wichrowe wzgórza, albo w ogóle odnieść się do powieści gotyckiej. Można nawiązać do opowiadań Poe Smile
Odpowiedz
#11
Polecam jeszcze sięgnąć do książek Stefana Dardy, który pisze powieści w klimatach grozy.
Zawsze to dobrze mieć polski akcent na polskiej maturze Wink
Odpowiedz
#12
Ballady romantyczne, średniowieczny motyw śmierci, dance macabre
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości