Via Appia - Forum
staropolskie wzory osobowe - Wersja do druku

+- Via Appia - Forum (https://www.via-appia.pl/forum)
+-- Dział: Relaks (https://www.via-appia.pl/forum/Forum-Relaks)
+--- Dział: Pytania i problemy (https://www.via-appia.pl/forum/Forum-Pytania-i-problemy)
+--- Wątek: staropolskie wzory osobowe (/Thread-staropolskie-wzory-osobowe)



staropolskie wzory osobowe - FantaSmaGoria - 23-01-2013

Pilnie potrzebuję informacji, źródeł, książek, skanów na temat staropolskich wzorców osobowych. Chodzi o renesansową i barokową literaturę parenetyczną, jej gatunki, język, styl.
Gdyby ktoś jakieś cudowne źródła miał - byłabym wdzięczna.


RE: staropolskie wzory osobowe - maciekbuk - 23-01-2013

A cóż to za ciekawy projekt, że takie ambitne potrzeby?


Cytat:Chodzi o renesansową i barokową literaturę parenetyczną, jej gatunki, język, styl.

Myślę, że gatunki i style były różne, chodzi tu przecież o konkretny cel tego rodzaju literatury. Ale trudno będzie coś znaleźć z naszego podwórka, bo to zaiste staropolskie musiałoby być. Zainteresuję się tematem, jak coś znajdę, dam znać. Ale wątpię, żeby coś godnego uwagi istniało, w Polsce raczej takich zabiegów nie czyniono. Duchowieństwo miało swoje źródło wzorców, chłopi nie potrafili czytać, więc u nich najwyżej pieśni, ale kult sarmackości wśród naszej szlachty istniał - tutaj bym szukał przede wszystkim. Zobaczymy.


RE: staropolskie wzory osobowe - FantaSmaGoria - 23-01-2013

Panie drogi, cóż pan za bajdy pleciesz? W Polsce było multum tegoż ustrojstwa:
Rej, Żywot człowieka poczciwego
Górnicki(przekład), Dworzanin polski
Goślicki, O senatorze doskonałym - to akurat dzieło wiekopomne, bo nawiązanie i u Szekspira widzą znawcy, a nawet w konstytucji US ślad nauki Goślickiego znajdują - miałam gdzieś atykuł o tym, jak znajdę - podejślę, bo bardzo ciekawy
i dalej:
Lubomirski, Rozmowy Artaksesa i Ewandra
Skarga, Żołnierskie nabożeństwo (fragmenty)
Starowolski, Prawy rycerz
Kochanowski, Wzór pań mężnych
Otwinowski – Sprawy abo historyje znacznych niewiast
że już o Skardze nie wspomnę.
Ogrom, ogrom jest tego!


RE: staropolskie wzory osobowe - maciekbuk - 23-01-2013

Hę, to Ty o pomoc prosisz, a znasz tyle źródeł? Fakt - w temacie nie jestem kompletnie obeznany i tylko Reja z tej rozpiski kojarzę, ale przedstawiłaś to jak duży problem w znalezieniu czegokolwiek. W takim razie jestem tu zbędny. Pozdrawiam i powodzenia z projektem życzę.


RE: staropolskie wzory osobowe - FantaSmaGoria - 23-01-2013

Tytuły znam, ale reszty brak : (



RE: staropolskie wzory osobowe - maciekbuk - 24-01-2013

Nie mieszkasz w dużym mieście? Na wydziałach filologii polskiej powinno być. Może w necie coś znajdę, bo do skrupulatnego wyszukiwania mam dziwny talent, ale pewnie przetrząsałaś już sieć/ jak na coś trafię, dam znać. P.